[[STOIC - Photo Object///ESTOICA - Foto Objeto]] (2019)
[[Photographic prints on glass, wood, metal and acrylic eyelashes///Impressões fotográficas em vidro, madeira, metal e cílios postiços]]
41 x 4 x 5.5cm / 16 x 2 x 2.2 in
[[My works result from an attempt to understand the world we live in and to say something about it. Many of my photographic essays contemplate a feminine narrative, but I don’t consider it a core theme of my work. I see the recurrent apparition of bodies and feelings as poetic fictions, not necessarily political statements.
There is a relation between STOIC and MEDEA. They were built almost simultaneously and using similar materials. I tend to work on several pieces at once, when I can’t solve a problem (or create enough problems) in one artwork I move to another piece and get back to it later. In STOIC the architectural element photographed is again printed on tracing paper - formerly used for architectural plans and technical drawings.
Instead of the openings that I photographed for MEDEA, on STOIC I use images of deteriorated buildings. At the same time that I feel uncomfortable looking at decay I am attracted to it.
I applied the imprints to glass cutouts between eyelashes, that were then arranged as a multi-storey building. Painting runs down the walls on photographed buildings like mascara in the rain.
The secret element is also present here: although created architecture remains undaunted and sober on the wall - hence stoic - every sharp glass blade is about to fall.///Meus trabalhos resultam de uma tentativa de entender o mundo em que vivemos e dizer algo sobre ele. Muitos dos meus ensaios fotográficos contemplam uma narrativa feminina, mas não a considero um tema central do meu trabalho. Vejo a aparição recorrente de corpos e sentimentos mais como ficções poéticas. Não, necessariamente, declarações políticas.
Existe uma relação entre ESTÓICA e MEDEIA. As duas obras foram construídas simultaneamente e usando materiais semelhantes. Costumo trabalhar em várias peças ao mesmo tempo, quando não consigo resolver um problema (ou criar problemas suficientes) em um trabalho, parto para outra peça e volto a ele mais tarde. Em ESTÓICA, o elemento arquitetônico fotografado é novamente impresso em papel vegetal - usado no passado para desenhos técnicos de arquitetura.
Em vez das aberturas que fotografei para o MEDEA, em ESTÓICA utilizo imagens de edifícios degradados. Ao mesmo tempo que me sinto desconfortável olhando para a decadência, sou atraída por essa estética.
Apliquei as impressões em recortes de vidro posicionados entre os cílios, que foram então dispostos como um edifício de vários andares. A pintura escorre pelas paredes das fachadas fotografadas como um rímel na chuva.
O elemento secreto também está presente aqui: embora a arquitetura criada permaneça destemida e sóbria na parede - portanto estóica - todas as lâminas de vidro afiadas estão prestes a cair.]]
(Patricia Borges)