[[Exclusive photographs from Patricia Borges’ original negatives and digital files.

B&W: Silver and Gelatin prints on fiber paper. Or Digital Prints on cotton paper.

Colour: Laser lambda prints on resin coated paper, or cotton paper.

High quality archival prints.

Mounted on neutral PH passe-partout board. 

Limited editions: numbered, stamped, water-marked and signed prints.

 

HOW TO FRAME YOUR PHOTOGRAPHS:

- Manual contact causes deterioration of the photographic surface. Always wear gloves when handling your photo print.

- For optimal duration, only neutral PH passe-partout board must be in contact with the photographic print - on both sides.

- Glue, stick tapes, rubber and silicone produce fumes that accelerate the images’ deterioration process. In addition, those materials will prevent the photographic paper to naturally expand/retract at climate changes. Neutral PH corners must be used to hold the photograph inside its passe-partout sandwich.

- Black passe-partout board usually isn't safe due to non-alkaline chemicals added to its composition.

- Paint, dye and vermeil chemicals applied to wood frames, combined with the humidity of the air, can produce fumes that lead to the deterioration of photographic printing. If possible, choose wood frames with natural finish for your photo print.

- Finishing glass or acrylic should not be placed directly in contact with the photograph. The action of moisture affects the image stabilizers of the photographic paper, causing it to stretch and stick to the contact surface. Remember that methacrylate frames adhere forever to your print.

- Eventual openings and leaks in the perimeter of the frame should be sealed with neutral PH tape in order to prevent dust and particles from depositing as well as prevent the growth of fungi and insects. Image stabilizers on photographic paper are conducive to the development of living organisms.

- At the back, a foam board coated with neutral PH paper is recommended. Wooden or paper card boards retain humidity causing the photographic print to deform and undulate. PVC has acid characteristics that react with image fixing chemicals originating stains.

 

HOW TO DISPLAY YOUR PHOTOGRAPHS:

- Lack of ventilation, extreme temperatures, great humidity and abrupt climate changes can deform the photographic paper surface leading to irreversible damage.

- Direct and long term exposure to direct sun light or fluorescent bulbs can cause stains and image fading.

 

In case you require further information, please contact: Patricia Borges

 

THESE PHOTOGRAPHIC IMAGES ARE PROTECTED BY COPYRIGHT. DO NOT REPRODUCT OR PUBLISH IMAGES PRIOR TO THE AUTHOR´S RELEASE.

COPYRIGHT: PATRICIA BORGES 2018 / PLEASE CONTACT: PATRICIA@PATRICIABORGES.COM

 

///Fotografias produzidas exclusivamente a partir de negativos originais e arquivos digitais de Patricia Borges.

PB: Impressões em gelatina e metais de prata sobre papel fibra. Ou impressão digital sobre papel de algodão.

Cor: Impressões a laser lambda sobre papel resinado, ou papel de algodão.

Tratadas para permanência com qualidade de arquivo.

Montadas em passe-partout de cartão alcalino. Para moldura em madeira, ou montagem entre chapas de matacrilato com chassis metálico.

Tiragem limitada: numeradas, com chancela, carimbo e assinatura da artista.

 

COMO EMOLDURAR SUAS FOTOGRAFIAS:

- Contato manual causa deterioração da superfície fotográfica. Use sempre luvas ao manusear sua impressão fotográfica.

- Para maior durabilidade da obra de arte, apenas o passe-partout de cartão alcalino deve ficar em contato direto com a fotografia, em ambos os lados.

- Cola, fita adesiva, borracha e silicone produzem gazes que aceleram o processo de deterioração da imagem, além de não permitir que o papel fotográfico se adapte a variações atmosféricas. Cantoneiras de PH Neutro devem fixar as fotografias ao condicionamento do passe-partout.

- Passe-partout de cartão preto geralmente não é seguro por apresentar componentes não alcalinos em sua composição.

- O composto químico de tintas, corantes e vernizes da moldura, combinado à umidade atmosférica, pode produzir gazes que deterioram o material fotográfico. Sempre que possível, use molduras de madeira em tom natural sem acabamento pintado, colorido ou brilhante.

- O vidro ou acrílico de acabamento deve ficar afastado da fotografia. A ação da umidade amolece os aglutinantes da imagem que pode aderir à superfície de contato. Caso se opte pelo uso de "sanduíche" de metacrilato, esteja ciente que a fotografia ficará aderida de forma permanente à chapa transparente.

- Aberturas e frestas da moldura devem ser vedadas para evitar acúmulo de poeira e partículas, ou ataques biológicos (fungos e insetos). Os materiais aglutinantes e também o suporte do papel favorecem o desenvolvimento de organismos vivos.

- Fundo em Poliondas ou “Foam Board” revestido de cartão de PH Neutro são recomendados. Eucatex, compostos de madeira colada e papelão muito espesso retêm umidade que causa deformações e ondulações no papel fotográfico. PVC possui características ácidas que reagem com os químicos fixadores da imagem causando o surgimento de manchas. 

 

COMO EXPOR SUAS FOTOGRAFIAS:

- Ar estagnado, calor, grande umidade e sucessivas variações climáticas provocam ondulações e variação no aspecto da superfície fotográfica, podendo danificá-la irreversivelmente.

- Exposição direta e prolongada à luz do sol e lâmpadas fluorescentes, causa o aparecimento de manchas e esmaecimento da imagem.

 

Em caso de dúvidas, favor entrar em contato: Patricia Borges

ESTAS IMAGENS FOTOGRÁFICAS SÃO PROTEGIDAS POR DIREITO AUTORAL. É VETADA QUALQUER REPRODUÇÃO SEM PRÉVIA AUTORIZAÇÃO DA ARTISTA. COPYRIGHT: PATRICIA BORGES 2018]]